International Six Days´ Trial i Garmisch-Partenkirchen 15-20 sept 1969

En glädjande svensk nyhet i Garmisch kom från Varberg, där Monark hade lyckats ta fram fyra stycken 125cc-prototyper som körde hem en guld- och en silvermedalj genom Curt Svenman och Bo Töhrnblom. Ingen dålig debut och ett resultat som skvallrade om en fortsatt satsning från Monark på 125cc maskiner inför 1970 då klassgränserna i tillförlitlighet ändrades till en klass upp till 125 cc och en klass över 125 cc.


Curt Svenman till start

 

Bossse Töhrnblom på väg mot en silvermedaljsilvermedalj

 

 Alvin Karlsson

 

Paul Bände tvingades bryta tävlingen efter en omkullkörning

Prototypen konstruerades och utvecklades under ledning av Monarks chefskonstruktör, ingenjör Erik Ernberg. Som en del i ramen användes Compaktmopedens ram vilken vändes upp och ned och blev på så sätt övre ramrör i den nya konstruktionen.
Motorn som användes var Sachs 1251/5B, fram- och baknav kom från KTM och framgaffeln var en 35 mm Ceriani.

Ingenjör Ernberg avled hastigt vårvintern 1969 vid testkörning av Monarks snöskoter i övre Norrland.

Hösten 1969 anställdes Ove Lundell på Monarks utvecklingsavdelning som testförare och tävlingsledare samtidigt som vidarutvecklingen av 125:an intensifierades.
Ove som på -50 och -60 talet var antälld på Monark som testförare och fabriksförare med stora framgångar i tillförlitlighet med bl a fyra SM guld och en mängd medaljer från svenska och internationella 6-dagars tävlingar. Ove Lundell var också mycket framgånsrik i motocross där han ingick i det svenska laget som blev världsmästare i motocross 1961.

Säsongen 1969 avslutades på ett imponerande sätt genom att Bo Törnblom blev Svensk mästare i tillförlitlighet, i klassen upp till 175 cc genom att bl a vinna två SM-deltävlingar på sin ISDT-prototyp i Strängnäs den 5 oktober och i Rasbo den 30 november.

Ove Lundell lyckades övertala Kurt Gustavsson som slutat sitt tävlande, men som tidigare gjort sig uppmärksammad som en god tävlingsförare inte minst med 125 cc, att sätta sig i sadeln på en av prototyperna. Han körde bl a SM-deltävlingen i Vimmerby den 18 oktober vilket ledde till en överlägsen seger.

 

 

En start i årets novemberkåsa planerades där Kurt året innan gjort ett bra resultat genom att placera sig på en 5:e plats på en Zundapp 125 cc .

Tyvärr förhindrades Kurt att starta i novemberkåsan av en axelskada, vilken han ådrog sig vid en omkullkörning i en klubbtävling veckan före kåsan.

Kurts yngre bror Bengt Gustavsson, A-junior, erbjöds i all hast att överta den 125 cc prototyp som stod till Kurts förfogande att göra en start i årets "kåsa" på denna Monarkcykel.

Resultatet blev över förväntan, en 2:a plats i klassen A-juniorer och bästa 125 cc totalt i "kåsan" tillsammans med Yngve Ekeberg, Penton, båda på 68 prickar.

Bengt Gustavsson, "kåsan" 1969

 

 

 

Utvecklingsarbetet under hösten 1969 ledde fram till en ny prototyp med bl a en nykonstruerad ram med blågrön lackering samt en silverfärgad bensintank. Framgaffel, hjul mm lånades från en Penton, motorn var samma som i den tidigare prototypen.

Kurt Gustavsson sågs i sadeln på denna cykel vid tävlngar i början av 1970.

Ramen är av typ dubbel vaggram med likheter i konstruktionen från Monarks så framgångsrika 500 cc-crossmaskiner från -50 talet, även den blågröna lackeringen härstammar från denna epok.

Övre ramröret har även en funktion som insugningskanal fån luftintaget under tanken fram till luftrenaren vilket skulle säkerställa driften även i mycket blött väglag.

 

När denna nya prototyp även visar sig står pall för en inteniv testperiod beslutas omdelbart om en produktionsstart och redan i april 1970 lämnar de första MCB 125 T- och cross- motorcyklarna monteringsbandet på fabriken i Varberg.

Nästa sida

Tillbaka